Firma, która zatrudnia pracowników, powinna im zapewnić odpowiednie warunki do wykonywania obowiązków. Oczywiście kluczowe jest to, aby mogli oni realizować swoje zadania w warunkach higienicznych. W niektórych przedsiębiorstwach koniecznością jest zorganizowanie szatni z szafkami, w których zatrudnieni mogą przechowywać swoje ubrania i rzeczy osobiste. W jakich przypadkach pracodawca ma taki obowiązek?
Kwestia wykorzystania szafek w pracy opisana jest w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zostały w nim uregulowane liczne kwestie związane z warunkami, jakie pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym. Pojawiają się tam m.in. informacje odnośnie do tego, do jakich zastosowań szafki ma udostępniać przedsiębiorca.
Chodzi o wyposażenie do przechowywania ubrań i pożywienia. Oczywiście to nie jedyna funkcja takich rozwiązań. Pracownicy mogą trzymać w szafkach przede wszystkim odzież własną, ochronną oraz roboczą, ale także przedmioty osobiste. W przypadku wielu prac posiadanie przy sobie np. telefonu jest ryzykowne, gdyż można go uszkodzić. Dlatego lepiej pozostawić go w szafce.
Przepisy precyzują, w jakich przypadkach przedsiębiorca musi zapewnić zatrudnionym szafki. Są one niezbędne we wszystkich firmach, w których pracownicy mają obowiązek przebrania się w strój służbowy lub odzież roboczą. Co istotne, każdy powinien posiadać własną szafkę – nie może być tak, że zatrudnieni korzystają zamiennie z tej samej.
Taki wymóg wynika z § 111 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w którym m.in. mowa jest o konieczności zapewnienia liczby szafek adekwatnej do liczby pracowników. Ponadto przepisy wskazują, że powinny to być rozwiązania dopasowane pod względem wielkości i rodzaju.
Co więcej, ważne jest także to, jakie szczegółowe wymagania powinny spełniać owe szafki. Jeśli chodzi o wymiary, to informacje na ten temat znajdują się w normie PN-75M-78711. Szafy na odzież powinny mieć 1800 mm wysokości, 400 mm szerokości i 480 mm głębokości. Ponadto muszą być one wyposażone w drążek poprzeczny, przegrodę, która dzieli szafkę na pół, półkę i wieszadła umieszczone na środku ścian.
W załączniku nr 3 do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy znajdują się również inne informacje o tym, jakie wymagania powinny spełniać szafki w szatniach pracowniczych. Jeśli chodzi o szatnię odzieży własnej, to na każdego zatrudnionego musi tam przypadać co najmniej 0,3 m2 wolnej powierzchni na osobę. W przypadku pracowników, którzy wykonują zadania wiążące się ze znacznym zabrudzeniem odzieży konieczne jest zorganizowanie szatni odzieży roboczej i ochronnej. W takim pomieszczeniu muszą być szafki pracownicze, a także bezpośrednie połączenie z umywalnią, natryskami i z szatnią odzieży własnej.
Zamiast szatni odzieży własnej oraz szatni odzieży roboczej i ochronnej może być utworzona szatnia podstawowa, ale możliwe jest tylko wtedy, gdy wykonywane przez zatrudnionych zadania wiążą się z niewielkim ryzykiem zabrudzenia odzieży roboczej i własnej. Taka szatnia powinna być wyposażona w dwie szafki pojedyncze lub jedną podwójną na każdego pracownika.
Wymóg zagwarantowania zatrudnionym szafek ubraniowych nie dotyczy wszystkich pracowników. Osoby pracujące w pomieszczeniach biurowych mogą przechowywać odzież w specjalnie wyznaczonych do tego miejscach. Mogą to być wieszaki, ale równie dobrze – szafki. To zatrudniający podejmuje decyzję, jak będzie wyglądać takie miejsce i jak będzie wyposażone, ale ogólnie powinno być ono wyodrębnione. Nie ma co ukrywać, że zapewnienie zatrudnionym szafek jest dobrym rozwiązaniem, gdyż uzyskują oni dzięki temu możliwość umieszczenia w bezpiecznym miejscu przedmiotów, których nie chcą mieć przy sobie w czasie pracy.
Takie szafki mają ponadto zastosowanie w placówkach edukacyjnych czy sportowych. Są standardem np. w szatniach przynależących do basenów.
Pracodawca jak najbardziej może, a nawet powinien mieć zapasowy kluczyk do szafki zatrudnionego, ale to nie oznacza, że może ją otwierać bez jego wiedzy. Ma taką możliwość, ale tylko w przypadku uzasadnionego podejrzenia kradzieży i w obecności pracownika. Ponadto, zatrudniony powinien być wcześniej uprzedzony o tym, że w takich sytuacjach może być przeprowadzona kontrola rzeczy znajdujących się w szafce.