Meble BHP stanowią podstawowe wyposażenie każdego pomieszczenia socjalnego w firmie. Nie ma znaczenia, czy jest to zakład produkcyjny czy biurowiec. W każdym takim miejscu są potrzebne szafki dla pracowników oraz te przeznaczone do przechowywania środków czystości lub materiałów opatrunkowych.
Ze względu na różne przeznaczenie, tego typu meble różnią się wielkością i sposobem organizacji wnętrza. Poznaj podstawowe rodzaje szafek BHP.
Zgodnie z zapisami tego dokumentu każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi komfortowe miejsce do przechowywania rzeczy przynoszonych do zakładu pracy. Zaliczają się do nich odzież osobista, obuwie, a także jedzenie i napoje.
Jednocześnie, jeśli pracownik używa w zakładzie odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej, powinien mieć wyznaczone miejsce do ich przechowywania. W tej roli doskonale sprawdzają się szafy ubraniowe do szatni. Są to najczęściej metalowe konstrukcje podzielone na części, z których każda jest wyposażona w samodzielne drzwi.
Wnętrze takiej szafy ma strefę przeznaczoną do zawieszania ubrań na wieszakach, a także półki na sprzęt i obuwie. Ubraniowe szafki dla pracowników niekiedy są też wykonywane z wytrzymałych tworzyw sztucznych. Są bardziej odporne na korozję niż metal, ale wykazują większą podatność na uszkodzenia mechaniczne.
Szafy ubraniowe do szatni powinny spełniać określone wymogi. Zgodnie z przepisami wyposażenie zależy od rodzaju szatni. I tak:
w szatni odzieży własnej każdy pracownik powinien mieć do dyspozycji drewnianą, metalową lub plastikową szafkę pracowniczą,
w szatni odzieży ochronnej i roboczej pracownik powinien mieć do dyspozycji własną szafkę drewnianą, metalową lub plastikową,
w szatni podstawowej każdy pracownik powinien mieć dostęp do jednej lub dwóch szafek pracowniczych z wydzielonym miejscem na odzież własną oraz ochronną i roboczą.
Szafki BHP w firmie mogą też mieć inne przeznaczenie. Przechowuje się w nich dokumenty oraz akcesoria biurowe. Najprostsze meble o takim zastosowaniu są wykonane z metalu, gdyż ten materiał gwarantuje ich długą żywotność.
Jednak w biurach odległych od strefy produkcji coraz częściej stawia się na wyposażenie, które nie tylko będzie funkcjonalne, ale również stylowe. Dlatego szafki na dokumenty są wykonywane z drewna i materiałów drewnopochodnych, a niekiedy również z tworzywa sztucznego.
Cechą tego typu mebli jest odpowiednia organizacja wnętrza przystosowana do przechowywania segregatorów, teczek z dokumentami czy drobnych akcesoriów takich jak spinacze biurowe, długopisy, itp.
Czym wyróżnia się szafka BHP? Wymiary mebli o takim przeznaczeniu są zróżnicowane. Mogą to być zarówno modele o wysokości podobnej do biurka, wyposażone w szufladki i półki, jak i wysokie szafy z półkami na segregatory.
Szafki BHP na chemikalia i materiały niebezpieczne
Szafki dla pracowników to niejedyne meble BHP, które wykorzystuje się w zakładach pracy. W wielu miejscach potrzebne są konstrukcje przeznaczone do przechowywania substancji niebezpiecznych, wykorzystywanych m.in. w procesach technologicznych czy przy utrzymaniu higieny.
O tym, jakie cechy powinny mieć takie szafki, decydują normy, a w szczególności norma PN EN 14470-1. Spełnienie tych wymogów gwarantuje, że przechowywane wewnątrz materiały nie zagrażają pracownikom ani środowisku. Do elementów wyposażenia i cech takich mebli BHP można zaliczyć:
wysokogatunkowe materiały,
wanny wychwytowe,
półki wysuwane,
półki stałe,
automatyczne systemy zamykania drzwi,
automatyczne ryglowanie,
system filtracji.
Szafy tego typu są przystosowane do przechowywania chemikaliów, kwasów i zasad, materiałów niebezpiecznych, baterii litowo-jonowych, materiałów łatwopalnych, puszek lakieru, zmywaczy, środków adhezyjnych, olejów i innych substancji objętych surowymi zasadami magazynowania.
Szafki BHP na apteczki i sprzęt pierwszej pomocy
Istotną grupę mebli BHP stanowią szafki i szafy o charakterze medyczno-sanitarnym. Obecność apteczki pierwszej pomocy jest niezbędna nie tylko w całym zakładzie, ale również w każdej hali produkcyjnej. Powinny się w niej znaleźć podstawowe środki opatrunkowe takie jak plastry, płyny odkażające czy bandaże i gaza.
Szafki sanitarne BHP zazwyczaj są niezbyt duże i pomalowane na biało. Natomiast w punktach sanitarnych i pierwszej pomocy odpowiednie wyposażenie stanowią metalowe szafy jedno- lub dwudrzwiowe.
Ponieważ często przechowuje się w nich leki oraz kosztowny sprzęt medyczny, muszą mieć solidny zamek. Niektóre szafki BHP do punktów pomocy medycznej są też wyposażone w szyby.
Szafki BHP są zróżnicowane pod względem budowy, wymiarów i organizacji wnętrza, a w efekcie – także przeznaczenia. Wszystkie jednak muszą mieć określone cechy, takie jak wysoka trwałość oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne, wilgoć, korozję i czynniki środowiskowe. Powinny też być łatwe do utrzymania w czystości i funkcjonalne. Takie kryteria spełniają meble BHP produkowane przez Fami.
Regały stanowią podstawowy element wyposażenia w wielu branżach, od przemysłu i magazynowania po biura i biblioteki. Odpowiedni wybór regałów wpływa na efektywność przechowywania oraz organizację przestrzeni. Sprawdź, jakie przykładowe rodzaje regałów znajdziesz w naszym asortymencie i poznaj ich charakterystykę. Regały z wysuwanymi półkami – wygoda i funkcjonalność w jednym Regały…
Szafki BHP to niezbędny element wyposażenia w wielu miejscach pracy. Służą przede wszystkim do bezpiecznego przechowywania odzieży i mienia zatrudnionych osób. Na tym jednak nie koniec – metalowe szafy umożliwiają zachowanie porządku i bezpieczeństwa na stanowisku pracy, w warsztacie, magazynie, hali produkcyjnej itp. Sprawdzą się także w zabezpieczeniu i ochronie…
Na pracodawcach spoczywa szereg zadań wśród których kluczowym są te związane z ochroną życia i zdrowia pracowników. Konieczne jest w tym celu zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jesteś przedsiębiorcą zatrudniającym pracowników w swojej firmie? Oto obowiązki, jakie musisz dopełnić w zakresie BHP! Ogólne obowiązki pracodawcy w zakresie BHP…
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.